4.2 Review

Subcutaneous Trastuzumab for HER2-positive Breast Cancer - Evidence and Practical Experience in 7 German Centers

期刊

GEBURTSHILFE UND FRAUENHEILKUNDE
卷 75, 期 6, 页码 566-573

出版社

GEORG THIEME VERLAG KG
DOI: 10.1055/s-0035-1546172

关键词

trastuzumab; breast cancer; subcutaneous administration; Trastuzumab; Mammakarzinom; subkutane Therapie

资金

  1. Roche
  2. Amgen
  3. Celgene
  4. Eisai
  5. Pierre Fabre
  6. Astra-Zeneca
  7. GSK
  8. Novartis
  9. Riemser
  10. TEVA

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A subcutaneous formulation of trastuzumab to treat patients with HER2-positive breast cancer is available since August 2013. The subcutaneous formulation is administered as a fixed dose of 600mg over a period of up to 5 minutes. The HannaH trial compared subcutaneous with intravenous administration and found comparable pharmacokinetics, efficacy and tolerability for both administration forms of trastuzumab in the neoadjuvant setting. The randomized crossover study PrefHer reported a clear preference from the patients point of view for subcutaneous over intravenous administration of trastuzumab. The accompanying time-and-motion study reported a reduction concerning the total time spent for the institution as well as for the patient receiving trastuzumab s.c.. The experience of 7 German centers largely corresponded with the results of these studies. Patients expressed a clear preference for subcutaneous trastuzumab administration, with the time saved by the subcutaneous administration route cited as the greatest benefit. Although the existing reimbursement terms mean that centers will receive a lower remuneration, the centers overall evaluation of the subcutaneous administration route for trastuzumab was overwhelmingly positive. The greatest benefit cited by the centers was the flexibility in scheduling patient appointments. This increased flexibility improved conditions in some centers which were experiencing pressures due to a shortage of staff, particularly at peak times. The general consensus, however, was that the remuneration systems for oncological treatments urgently need to be amended to ensure that the real costs of treatment are covered, even if the administration route has changed. Zusammenfassung Seit August 2013 steht fur Patientinnen mit HER2-positivem Mammakarzinom die subkutane Applikationsform von Trastuzumab zur Verfugung, die in einer Fixdosis von 600mg uber rund 5 Minuten verabreicht wird. In der HannaH-Studie wurden in der neoadjuvanten Therapie eine vergleichbare Pharmakokinetik, Wirksamkeit und Vertraglichkeit beider Applikationsformen von Trastuzumab gezeigt. Die randomisierte Crossover-Studie PrefHer wies eine deutliche Praferenz der Patientinnen fur die subkutane Gabe von Trastuzumab gegenuber der intravenosen nach. In der begleitenden Time-and-Motion-Studie reduzierten sich unter der subkutanen Therapie die effektive Behandlungszeit der Patientinnen und der insgesamt fur die Verabreichung von Trastuzumab notwendige Zeitaufwand des medizinischen Personals. Erfahrungen aus 7 deutschen Zentren decken sich weitgehend mit den Studienergebnissen. Vonseiten der Patientinnen bestand auch in der Praxis eine klare Praferenz fur die subkutane Anwendung von Trastuzumab, wobei die Zeitersparnis durch die subkutane Anwendung als gro ss ter Vorteil wahrgenommen wurde. Trotz geringerer Vergutung aufgrund der bestehenden Abrechnungsmodalitaten fiel die Bilanz der Zentren fur die subkutane Applikationsform von Trastuzumab positiv aus. Fur sie bestand der wichtigste Vorteil in einer gro ss eren Terminflexibilitat, die in einigen Zentren zu einer Verbesserung einer angespannten Situation bei dunner Personaldecke und in Belastungsspitzen beitrug. Konsens war allerdings auch, dass die Vergutung onkologischer Behandlungen unbedingt angepasst werden muss, um eine Deckung des realen Betreuungsaufwands auch bei geanderten Applikationsformen zu gewahrleisten.

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