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Rehabilitation of patients with interstitial cystitis/bladder pain syndrome (IC/BPS)

Journal

AKTUELLE UROLOGIE
Volume 52, Issue 6, Pages 575-582

Publisher

GEORG THIEME VERLAG KG
DOI: 10.1055/a-1639-9761

Keywords

interstitial cystitis (ic); bladder pain syndrome (bps); psychotherapy; inpatient discipline-specific urological rehabilitation; body-oriented therapy

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According to the German IC/BPS guideline, after unsuccessful outpatient conservative treatment, invasive inpatient treatment, or cystectomy in IC/BPS patients, a discipline-specific inpatient urological rehabilitation should be proposed. The rehabilitation process includes completing diagnostic tests, optimizing lifestyle and medication, intensive psychotherapy, various forms of exercise therapy and physical therapy, such as water applications, thermotherapy, massages, and electrical/magnetic therapies, as well as nutritional counseling. Most patients show significant improvement after rehabilitation, and about 50% experience prolonged relief of symptoms.
Zusammenfassung Nach nicht erfolgreicher ambulanter konservativer oder auch stationar invasiver Therapie und nach Zystektomie bei interstitieller Cystitis/Bladder Pain Syndrom (IC/BPS) soll laut deutscher IC-Leitlinie eine fachspezifische stationare urologische Rehabilitation (Reha) beantragt werden. Wahrend dieser wird die Diagnostik bei Bedarf vervollstandigt. Die multimodale Therapie umfasst insbesondere die Optimierung des eigenen Lebensstils und der Medikation. Eine intensive psychologische Betreuung kann oft die Krankheitsverarbeitung verbessern. Verschiedene Formen der Bewegungstherapie und die physikalische Therapie mit Wasseranwendungen, Warmeanwendungen, diversen Formen der Massage und Elektro- bzw. Magnettherapie sowie eine Ernahrungsberatung fuhren haufig zur Linderung der Beschwerden. Die Behandlungsma ss nahmen werden bei Bedarf im Verlauf der Reha angepasst. In der Reha erfolgt auch eine sozialmedizinische Beurteilung und Beratung der Patienten, u.a. zum zu erwartenden Grad der Behinderung und zur Arbeitsfahigkeit. Zwei Drittel der Patienten weisen zum Ende der Reha eine wesentliche Besserung auf, die bei ca. 50% der Patienten auch uber einen langeren Zeitraum anhalt. Abstract After unsuccessful outpatient conservative treatment or invasive inpatient treatment and after cystectomy in interstitial cystitis/bladder pain syndrome (IC/BPS), an inpatient discipline-specific urological rehabilitation (rehab) should be proposed according to the German guideline on IC/BPS. During rehab, diagnostic results will be completed. Multimodal therapy includes the optimisation of lifestyle and medication. Intensive psychotherapy may frequently improve the processing of the disease. Various forms of exercise therapy and physical therapy with water applications, thermotherapy, several forms of massage and electrical or magnetic therapies as well as nutritional advice frequently alleviate complaints in IC/BPS. The different therapies are modified during rehab, if necessary. Social medicine evaluation and advice, e.g. on grade of handicap or ability to work, are also important issues in rehab. Two-thirds of patients show an essential improvement after rehab, which lasts for a prolonged period in about 50% of patients.

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