3.9 Article

Function and Structure of Peripheral Nerves from Neuropediatric View: How Clinical, Neurophysiologic and Ultrasonographic Investigations Deliver Complementary Diagnostic Informations

Journal

KLINISCHE NEUROPHYSIOLOGIE
Volume 52, Issue 4, Pages 239-249

Publisher

GEORG THIEME VERLAG KG
DOI: 10.1055/a-1506-8603

Keywords

Nerve conduction velocitiy; Ultrasonography of peripheral nerves; congenital and acquired neuropathies; traumatic nerve lesions

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This overview presents the complementary diagnostic roles of clinical neurophysiological methods and ultrasonography in various neuropathies, including hereditary neuropathies, Friedreich ataxia, acquired neuropathies, and traumatic nerve lesions. The combination of these methods provides important diagnostic information for different types of nerve conditions.
Zusammenfassung In der vorliegenden ubersicht wird dargestellt, wie sich klinisch neurophysiologische Methoden (Nervenleitgeschwindigkeit und Elektromyografie) und Ultraschalluntersuchungen (US) von peripheren Nerven bei der Abklarung von hereditaren senso-motorischen Neuropathien (HMSN), der Friedreichschen Ataxie, erworbenen Neuropathien (am Beispiel von Diabetes mellitus ) und traumatischen Nervenlasionen bei Kindern erganzen konnen. Bei allen Formen der HMSN 1 kommt es zu einer Verlangsamung der Nervenleitgeschwindigkeit. Die Ultraschalluntersuchung zeigt nur bei HMSN1A eine deutlich vergrosserte Nervenquerschnittsflache. Beim M. Friedreich konnen meist keine sensiblen Potentiale ausgelost werden und die US-Resultate sind variabel. Bei traumatischen Nervenlasionen kann vor allem mithilfe der US-Untersuchung entschieden werden, ob eine operative Nervenrevision indiziert ist. Die erworbenen Neuropathien werden am Beispiel der diabetischen Neuropathie dargestellt. Die US- und die ENG Resultate sind oft abnorm, auch wenn klinisch keine Neuropathie-Symptome nachweisbar sind. Abstract The present overview illustrates how clinical neurophysiological methods (nerve conduction velocity and electromyography) and ultrasonography of peripheral nerves in the investigation of hereditary sensory motor neuropathies, Friedreich ataxia, acquired neuropathies (eg. Diabetes mellitus) and traumatic nerve lesions of children deliver complementary diagnostic informations. The nerve conduction velocity (ncv) of all patients with CMT 1 is slowed and the ultrasonography of the peripheral nerves reveals an increased cross sectional area. No sensory potentials are detectable in the ncv registration of the majority of Friedreich ataxia patiens whereas the ultrasonographic results are variable. The diabetic neuropathy is represented as an example of acquired neuopathies. In many cases the ncv or ultrasonographic results are abnormal even if there are no clinical signs of a neuropathy. The combined neurophysiological and ultrasonographic investigation is essential in traumatic nerve lesions for the decision to perform a surgical revision of injured nerv.

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