4.2 Article

A blinded, randomized clinical trial comparing the efficacy and safety of oclacitinib and ciclosporin for the control of atopic dermatitis in client-owned dogs

Journal

VETERINARY DERMATOLOGY
Volume 26, Issue 1, Pages 23-+

Publisher

WILEY
DOI: 10.1111/vde.12186

Keywords

-

Funding

  1. Pfizer Animal Health
  2. Zoetis Inc.

Ask authors/readers for more resources

BackgroundCiclosporin is approved for the treatment of atopic dermatitis (AD) in dogs and has been shown to be safe and effective. Placebo-controlled studies suggest that oclacitinib is a safe and effective alternative therapy. Hypothesis/ObjectivesTo evaluate the efficacy and safety of oclacitinib, in comparison to ciclosporin, for the control of AD in a blinded, randomized clinical trial, incorporating a noninferiority test at day28. AnimalsA total of 226 client-owned dogs with a history of AD from eight sites were enrolled. MethodsEnrolled animals were randomized to receive oral oclacitinib (0.4-0.6mg/kg twice daily for 14days, then once daily) or oral ciclosporin (3.2-6.6mg/kg once daily) for 12weeks. Owners assessed pruritus using an enhanced visual analog scale (VAS), and veterinarians assessed dermatitis using the Canine Atopic Dermatitis Extent and Severity Index (CADESI)-02. ResultsOn days1, 2, 7, 14, 28, 56 and 84, the percentage reduction from baseline for owner-assessed pruritus changed from 25.6 to 61.0% in the oclacitinib group compared with 6.5 to 61.5% in the ciclosporin group; differences were significant at all time points up to day28. On day56, ciclosporin-treated dogs showed a similar decrease in pruritus to oclacitinib-treated dogs. On day14, the percentage reduction from baseline CADESI-02 was significantly greater in the oclacitinib group (58.7%) than in the ciclosporin group (43.0%). Three times as many adverse events attributed to gastrointestinal signs were reported in the ciclosporin group compared with the oclacitinib group. Conclusions and clinical importanceIn this study of treatment for canine AD, oclacitinib had a faster onset of action and a lower frequency of gastrointestinal side effects compared with ciclosporin. Resume ContexteLa ciclosporine est un traitement valide, sur et efficace de la dermatite atopique (AD) chez le chien. Les etudes controlees contre placebo suggerent que l'oclacitinib est une alternative therapeutique sure et efficace. Hypotheses/ObjectifsEvaluer l'efficacite et la surete clinique de l'oclacitinib en comparaison avec la ciclosporine pour le controle de la dermatite atopique, par une etude clinique randomisee en aveugle, incluant un test de non inferiorite a jour 28. SujetsUn total de 226 chiens de proprietaires ayant une anamnese d'atopie, issus de huit sites, ont ete inclus. MethodesLes sujets enroles ont ete randomises pour recevoir de l'oclacitinib orale (0.4-0.6mg/kg deux fois par jour pendant 14 jours, puis une fois par jour) ou la ciclosporine orale (3.2-6.6mg/kg une fois par jour) pendant 12 semaines. Les proprietaires ont evalue le prurit a l'aide une echelle visuelle analogue (VAS) et les veterinaires ont evalue les lesions par un CADESI-02 (Canine Atopic Dermatitis Extent and Severity Index). ResultatsA jours 1, 2, 7, 14, 28, 56 et 84, le pourcentage de reduction du prurit evalue par les proprietaires evoluait de 25.6 a 61.0% dans le groupe oclacitinib compare a 6.5 a 61.5% dans le groupe ciclosporine; les differences etaient significatives a tous les controles jusqu'au jour 28. Au jour 56, les chiens traites a la ciclosporine montraient une diminution du prurit identique aux chiens recevant de l'oclacitinib. A jour 14, le pourcentage de reduction du CADESI-02 etait significativement meilleur dans le groupe oclacitinib (58.7%) que dans le groupe cilcosporine (43.0%). Trois fois plus d'effets indesirables gastro-intestinaux etaient rapportes dans le groupe ciclosporine compare au groupe oclacitinib. Conclusions et importance cliniqueDans cette etude, l'oclacitinib montre une meilleur rapidite d'action et une plus faible frequence d'effets indesirables gastro-intestinaux que la ciclosporine dans le traitement de l'AD canine. Resumen IntroduccionLa ciclosporina es un farmaco aprobado para el tratamiento de la dermatitis atopica (AD) en perros y ha demostrado ser segura y efectiva. Los estudios controlados con placebo sugieren que oclacitinib es una terapia alternativa segura y efectiva. Hipotesis/ObjetivosEvaluar la eficacia y seguridad de oclacitinib, en comparacion con ciclosporina, al tratamiento y control de la dermatitis atopica en un ensayo clinico al azar, ciego e incorporando una prueba de no inferioridad en el dia 28. AnimalesSe incorporaron al estudio un total de 226 perros de propietarios privados con historia de dermatitis atopica de ocho localizaciones distintas. MetodosLos animales incluidos un estudio se distribuyeron al azar para recibir oclacitinib (0,4 a 0,6mg/kg dos veces al dia durante 14 dias, y despues una vez al dia) o ciclosporina oral (3,2-6,6mg/kg una vez al dia) durante 12 semanas. Los propietarios evaluaron el prurito utilizando una escala visual analoga reforzada (VAS), y los veterinarios valoraron la dermatitis utilizando el indice de extension y severidad de la dermatitis atopica canina (CADESI)-02 ResultadosEn los dias 1,2, 7,14, 28,56 y 84, el porcentaje de reduccion del valor basal en el prurito evaluado por los propietarios cambio de un 25,6 a un 61% para el grupo tratado con oclacinitib, comparado con un 6,5 a un 61,5% para el grupo tratado con ciclosporina; las diferencias fueron significativas en todos los tiempos hasta el dia 28. En el dia 56, los perros tratados con ciclosporina mostraron una disminucion similar en el prurito a los perros tratados con oclacinitib. En el dia 14, el porcentaje de reduccion del valor basal en el CADESI-02 fue significativamente mayor en el grupo tratado con oclacinitib (58,7%) que en el grupo tratado con ciclosporina (43%). Se observan tres veces mas efectos adversos gastrointestinales en el grupo tratado con ciclosporina. Conclusiones e importancia clinicaEn este estudio del tratamiento de la dermatitis atopica, el oclacinitib demostro una accion mas rapida y con menor numero de efectos gastrointestinales adversos comparado con la ciclosporina. Zusammenfassung HintergrundCiclosporin ist fur die Behandlung der atopischen Dermatitis (AD) der Hunde zugelassen und es hat sich als sicher und effektiv erwiesen. Hypothese/ZieleEine Evaluierung der Wirksamkeit und Sicherheit von Oclacitinib im Vergleich zu Ciclosporin zur Kontrolle von AD in einer geblindeten, randomisierten klinischen Studie, bei der auch ein Nichtunterlegenheitstest am Tag 28 vorkam. TiereEs wurden 226 private Hunde mit einer Anamnese von AD an acht Korperstellen in die Studie aufgenommen. MethodenDie Tiere wurden zufallig zur Verabreichung von Oclacitinib (0,4-0,6mg/kg zweimal taglich fur 14 Tage, dann einmal taglich) oder von Ciclosporin (3,2-6,6mg/kg einmal taglich) fur einen Zeitraum von 12 Wochen eingeteilt. Die BesitzerInnen beurteilten den Juckreiz mittels analoger Visualskala (VAS) und die TierarztInnen erfassten die Dermatitis mittels Canine Atopic Dermatitis Extent und Severity Index (CADESI)-02. ErgebnisseAn den Tagen 1, 2, 7, 14, 28, 56 und 84 reduzierte sich der durch die BesitzerInnen beurteilte Juckreiz um 25,6 bis 61% vom Ausgangswert in der Oclacitinib Gruppe im Vergleich zu 6,5 bis 61,5% in der Ciclosporingruppe; die Unterschiede waren zu allen Zeitpunkten bis zum Tag 28 signifikant verschieden. Am Tag 56 zeigten die mit Ciclosporin behandelten Hunde eine ahnliche Juckreiz Verminderung wie die mit Oclacitinib behandelten Hunde. Am Tag 14 war die prozentuelle Verminderung vom Ausgangswert des CADESI-02 signifikant hoher in der Oclacitinib Gruppe (58,7%) als in der Ciclosporingruppe (43,0%). Dreimal so viele Nebenwirkungen in Form von gastrointestinalen Symptomen wurden in der Ciclosporingruppe im Vergleich zur Oclacitinibgruppe beschrieben. Schlussfolgerungen und klinische BedeutungIn dieser Studie uber die Behandlung der AD des Hundes zeigte Oclacitinib im Vergleich zu Ciclosporin einen rascheren Wirkungseintritt und eine niedrigere Frequenz von gastrointestinalen Nebenwirkungen.

Authors

I am an author on this paper
Click your name to claim this paper and add it to your profile.

Reviews

Primary Rating

4.2
Not enough ratings

Secondary Ratings

Novelty
-
Significance
-
Scientific rigor
-
Rate this paper

Recommended

No Data Available
No Data Available